نرم‌افزار Autodesk Inventor چیست؟

0 ۱۰۶

اینونتور (Inventor) یک نرم افزار طراحی و مدل سازی قدرتمند است که توسط شرکت Autodesk طراحی و ارائه شده است. اینونتور از نرم افزارهای CAD یا همان طراحی و مدل سازی به کمک کامپیوتر می‌باشد. این نرم افزار برای اولین بار در سال 1999 منتشر شد و از آن سال تاکنون غالبا هرسال بروزرسانی می‌شود. با استفاده از این نرم افزار مدل سازی سه بعدی محصولات و قطعات بسیار ساده انجام شده و حتی با استفاده از آن، قبل از ساخت هر محصول می‌توان از کارکرد آن مطمئن شد.

با استفاده از نرم افزار اینونتور می‌توان اشیاء سه بعدی را ایجاد کرده، آن‌ها را ویرایش کرد، جزئیات عملکردی و مکانیکی متعددی را در مدل‌ها تعریف کرد و تجزیه و تحلیل‌های مختلفی را روی آن‌ها اجرا کرد. همچنین با استفاده از این نرم افزار می‌توان نقشه‌های فنی، رندرها، شبیه سازی‌ها و تصاویر واقع گرایانه را ایجاد کرد.

Autodesk Inventor چیست؟

از نرم افزار Autodesk Inventor در زمینه‌های مختلف مهندسی مانند طراحی محصول، ساخت، شبیه سازی، مدل سازی و… بسیار استفاده می‌شود. این نرم افزار همچنین برای همکاری در تیم و مشارکت در طراحی امکانات متعددی را ارائه می‌دهد. در واقع با استفاده از آن می‌توان به صورت همزمان روی یک پروژه کار کرد، تغییرات را به طور کامل پیگیری کرده و با استفاده از ابزارهای تبادل اطلاعات، اطلاعات مهم پروژه را با سایر اعضای تیم به اشتراک گذاشت. 

نرم افزار Autodesk Inventor به خوبی از فناوری Autodesk’s Parametric Modeling پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این فناوری کاربران به سادگی می‌توانند به سرعت تغییرات را در مدل‌ها اعمال کرده و تاثیر آن را به صورت خودکار روی سایر قسمت‌های مدل مشاهده کنند. با این قابلیت، طراحان با اطمینان بیشتری تغییرات لازم را در طراحی انجام می‌دهند.

در ادامه این مقاله از فبرینو با سایر قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم افزار Autodesk Inventor به طور کامل آشنا می‌شوید. فبرینو بستری مطمئن و عالی برای پیشبرد ساخت قطعات و ابزار های خاص با مهندسی نوین و در بهترین شرایط است که از طراحی تا اجرا همراه شما است و برای مشاوره و هماهنگی همیشه آماده است. با مشاورین ما در فبرینو تماس بگیرید.

برای دانلود نرم افزار اتوکد اینورتر کلیک کنید.

کاربردها و قابلیت‌های عمومی‌نرم‌افزار Autodesk Inventor چیست؟

کاربرد اصلی نرم افزار Autodesk Inventor در زمینه طراحی سه بعدی محصول قبل از شروع فرآیند ساخت آن است. گرچه این نرم افزار کاربردها و قابلیت‌های پرکاربرد دیگری نیز دارد که باعث شده است این نرم افزار به یک نرم افزار مهندسی قدرتمند تبدیل شود. قابلیت‌ها و کاربردهای عمومی ‌این نرم افزار عبارتند از:

  • قابلیت طراحی سه بعدی

پایه‌ای‌ترین قابلیت در نرم افزار Inventor، قابلیت طراحی قطعات در حالت سه بعدی است که در محیط Part این نرم افزار انجام می‌شود. برای شروع طراحی انواع قطعات، ابتدا مدلی سه بعدی از آن قطعه در این محیط طراحی شده و سپس می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف این محیط اعم از ابزارهای برش، حجم‌دهی، سوراخکاری و… قطعه را به طور کامل ایجاد کرد. یکی از زیر مجموعه‌های مهم این محیط، قسمت Sheet Metal است که در آن بخش می‌توان طراحی ورقکاری را انجام داد. 

  • قابلیت طراحی مونتاژ 

در این محیط از نرم افزار اینونتور، قابلیت طراحی مونتاژ نهایی فراهم می‌شود. به اینصورت که در این محیط، قطعات سه بعدی طراحی شده، قطعات استاندارد و قطعاتی که در محیط دستیار طراحی، طراحی شده‌اند، وارد شده و با دقت جایگذاری شده و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در واقع با ایجاد قیدهای هندسی میان قطعات و اعمال فواصل مدنظر یک مجموعه مونتاژی، حاصل شده و با این کار مونتاژ نهایی قطعه به دست می‌آید. 

مزیت استفاده از این محیط، بررسی و رفع تداخل‌های میان قطعات و مطابقت ابعاد آن‌ها با یکدیگر است که با این کار از هزینه‌های ناشی از خطای محاسبات پیشگیری می‌شود. 

  • قابلیت نقشه‌کشی

غالبا مدل سازی محصولات و قطعات با هدف استخراج نقشه از مدل مورد نظر برای ساخت و مونتاژ دستگاه انجام می‌شود. در محیط نقشه کشی می‌توان نقشه‌های دو بعدی از قطعات طراحی شده و مونتاژ‌ها را استخراج کرده و سپس طبق استانداردهای نقشه کشی، آن‌ها را اندازه‌گذاری، علامت‌گذاری و چاپ کرد.

  • قابلیت طراحی قالب تزریق

در این بخش از نرم افزار Inventor با استفاده از قطعات استاندارد و قطعاتی که به وسیله کاربر طراحی شده اند، می‌توان برای قطعات مورد نظر قالب‌های تزریق پلاستیک ایجاد کرد. 

کاربردها و قابلیت‌های پیشرفته نرم‌افزار Autodesk Inventor چیست؟

همانطور که گفته شد نرم افزار Inventor، علاوه بر قابلیت‌های عمومی، قابلیت‌های پیشرفته و پرکاربرد دیگری نیز دارد که موجب تمایز این نرم افزار از سایر نرم افزارها می‌شود. قابلیت‌ها و کاربردهای خاص این نرم افزار عبارتند از:

  • قابلیت مدل سازی پارامتریک 

سیستم نرم افزار Autodesk Inventor یک سیستم پارامتریک و مبتنی بر ویژگی است. با وجود این قابلیت کاربران می‌توانند در این نرم افزار محصولات سه بعدی و یا نقشه‌های دو بعدی ایجاد کنند. 

در مدل سازی پارامتریک این نرم افزار، همه عملیات توسط پارامترها، ابعاد یا روابط کنترل می‌شوند. به عنوان مثال، در صورتی که کاربر بخواهد موقعیت یک جزء را تغییر دهد، ابعاد یا رابطه ای که موقعیت این جزء در سیستم پارامتریک کنترل می‌کند، تغییر داده می‌شود. 

با استفاده از این قابلیت مهندسان برای طراحی انعطاف پذیری و قدرت بیشتری دارند. همچنین با این قابلیت می‌توان بین قطعات، مجموعه‌ها و نقشه‌های مختلف ارتباط برقرار کرد. در صورتی که طراحی تغییر کند، تغییر در مجموعه ای که بخشی از این طراحی باشد اعمال می‌شود و تصویر دو بعدی آن به صورت خودکار به روز رسانی خواهد شد؛ بدون اینکه نیاز به تغییر دستی برای تک تک اجزای آن باشد.

  • قابلیت تجزیه و تحلیل مدل 

سیستم نرم افزار Inventor شامل شبیه سازی حرکت یکپارچه و تجزیه و تحلیل مونتاژ می‌باشد. با استفاده از این قابلیت‌ها گزینه‌های مختلفی اعم از گزینه‌های اجزای پویا و اجرای شبیه‌سازی پویا برای آزمایش نحوه عملکرد محصول در سناریوی واقعی در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. در اینصورت می‌توان قطعات مختلف را ساده‌تر طراحی کرد. 

به عنوان مثال با استفاده از این قابلیت می‌توان قدرت و وزن یک محصول را بهینه کرده و مناطق دارای ارتعاشات ناخواسته و یا مناطقی که دارای تنش‌های زیادی هستند را شناسایی کرده و آن‌ها را کاهش داد. برای این قابلیت ابزارهای مختلفی در نرم افزار اینورتر فراهم شده است که علاوه بر تجهیز و تحلیل و شبیه‌سازی قطعات و مونتاژ با استفاده از آن می‌توان نیروها، استحکام و عملکرد قطعات را نیز بررسی کرد. به طور کلی، با این قابلیت، عملکرد قطعات تحت بار آزمایش شده و طراحی اجزا اعتبارسنجی می‌شوند. 

  • قابلیت کار گروهی (Autodesk Vault)

با استفاده از نرم افزار اینورتور، کاربران می‌توانند به صورت گروهی روی پروژه‌های بزرگ کار کنند. این قابلیت به تیم‌های طراحی کمک می‌کند تا بتوانند پروژه‌های بزرگ را بین کارکنان تقسیم کنند. به عنوان مثال، یک پروژه طراحی می‌تواند شامل تجهیزات مختلفی باشد که با استفاده از قابلیت کار گروهی، مدیر تیم می‌تواند این تجهیزات را بین اعضای تیم تقسیم کند. 

با این قابلیت، امکان ایجاد سطح دسترسی برای هر نفر و نظارت روی کل پروژه توسط مدیر فراهم می‌شود. همچنین تیم طراحی می‌توانند بدون اینکه در کار یکدیگر تداخلی ایجاد کنند، تحت نظارت مدیر به صورت گروهی روی پروژه کار کنند. 

  • قابلیت ایجاد تصاویر واقع گرایانه 

با استفاده از نرم افزار اینونتور، امکان ساخت تصاویر واقع گرایانه با کیفیت بالا فراهم می‌شود. با این قابلیت می‌توان به سادگی رندرها و تصاویر با وضوح بالا را از مدل‌های مختلف ایجاد کرده و طرح‌ها و ایده‌ها را به صورت واضح نمایش داد. 

با استفاده از این نرم افزار همچنین امکانات دیگری نیز مانند ماشین کاری و جوشکاری قطعات خام و مشاهده نتیجه آن، مستندسازی پیشرفته، طراحی سطح آزاد (Freeform Modeling)، ماشین کاری CNC و… فراهم می‌شود. نرم افزار اینورتور قابلیت‌های متعددی را ارائه می‌دهد و محیط گرافیکی بی‌نظیر و سرعت بالایی در مدل سازی دارد که برای صنایع مربوط به طراحی و تولید، بسیار دارای اهمیت است. همچنین قابلیت ادغام با سایر نرم افزارهای طراحی و مهندسی مانند AutoCAD، Revit و… برای آن فراهم شده است. 

محیط‌های مختلف در نرم‌افزار Autodesk Inventor

محیط‌های مختلف در نرم‌افزار Autodesk Inventor

نرم افزار اینونتور دارای محیط‌های گوناگون و متعددی است؛ که پرکاربردترین آن‌ها عبارتند از:

  • محیط Sketch 2D برای ترسیمات دو بعدی و محیط  Sketch 3D برای ترسیمات سه بعدی
  • محیط Part: برای طراحی سه بعدی محصولات و قطعات 
  • محیط Assembly: برای طراحی مونتاژ و ایجاد مونتاژ نهایی قطعات
  • محیط Drawing: بری نقشه کشی، استخراج نقشه از مدل موردنظر و اندازه‌گذاری، علامت‌گذاری و چاپ نقشه‌ها طبق استانداردهای نقشه‌کشی
  • محیط Mold Design: برای طراحی قالب تزریق با استفاده از قطعات استاندارد و یا قطعات طراحی شده به وسیله کاربرد
  • محیط Sheet Metal: برای ایجاد قطعات به روش ورق کاری 
  • محیط Weldment: برای جوشکاری قطعات 
  • محیط Design Accelerator یا محیط شتاب دهنده طراحی: برای استفاده از شفت، چرخ دنده، یاتاقان و…، برای وارد کردن داده‌های موردنیاز هر قطعه، برای انجام تحلیل خستگی روی قطعات و دریافت ضریب اطمینان و نتایج مورد نظر
  • محیط Stress Analysis یا محیط تحلیل تنش: برای تهیه گزارشی از تحلیل به همراه نتایج مختلف با بارگذاری قطعه در آن
  • محیط Structure design: برای طراحی تیر و ستون، تولید انواع پروفیل و تحلیل آن‌ها
  • محیط (Dynamic Simulation) یا محیط تحلیل دینامیکی: برای بررسی پارامترهای مختلف مانند سرعت، شتاب و… در هر قطعه و دریافت نمودار از آن‌ها با وارد کردن قطعات و دادن محرک به مجموعه
  • محیط Autodesk Electrical یا طراحی الکترونیکی: برای طراحی بردهای الکترونیکی و سیم کشی قسمت‌های مختلف یک دستگاه 
  • محیط Piping یا محیط طراحی تاسیسات: برای طراحی سیستم‌های لوله کشی و تاسیسات 
  • محیط Inventor Studio: برای عکسبرداری و فیلمبرداری از قطعات 
  • محیط Presentation: برای ایجاد نمای انفجاری از مجموعه مونتاژی

مزایا و ویژگی‌های استفاده از نرم‌افزار Autodesk Inventor

مزایا و ویژگی‌های استفاده از نرم‌افزار Autodesk Inventor

نرم افزار اینونتور با سایر نرم افزارهای طراحی کمی ‌در قابلیت‌ها و ویژگی‌ها متفاوت می‌باشد. در ادامه، تفاوت این نرم افزار با سایر نرم افزارهای پرکاربرد طراحی بیان شده است. 

تفاوت Autodesk Inventor با CATIA

تفاوت‌های این دو نرم افزار و ویژگی‌های بخصوص هر یک از این دو را می‌توانید در جدول زیر مطالعه کنید:

Autodesk inventorcatia
محصول شرکت autodeskمحصول شرکت Dassault Systems
دارای یک کتابخانه قوی در زمینه قطعات استاندارددارای محیط کاربری و رابط گرافیکی عالی
اسمبلی یا مونتاژ بهترسازگار بودن با سیستم عامل ویندوز و یونیکس
سرعت بالاتر اجرای دستوراتداشتن نمودارهای درختی
دارا بودن ابزارهای شبیه سازی قویدارای تاریخچه برای برگرداندن تغییرات 
سازگاری بالا با فایل‌های خروجی از نرم افزارهای دیگرامکان اندازه گیری ابعاد ترسیم شده در محیط این نرم افزار
سازگار بودن با سیستم عامل ویندوزامکان استفاده برای انواع پروژه‌ها
تشخیص راحت در صورت تداخل المان‌هاداشتن بیش از 100 محیط کاری
پشتیبانی ضعیف ترداشتن سرعت بالا حتی برای فایل‌های حجیم
داشتن فرمت IPT و IAM برای فایل‌های خروجیامکان گرفتن خروجی با فرمت‌های مختلف
نیاز به سیستم قوی برای پروژه‌های سنگینامکان گرفتن خروجی از نرم افزار برای دستگاه CNC
امکان لینک شدن کاربران یک پروژه در این نرم افزار
توان و قدرت بالا برای رندرینگ سه بعدی
امکان پیاده کردن چند عملیات مختلف روی یک مدل
کارکردن مشکل برای کاربران مبتدی
داشتن پیچیدگی در سطح سازی سه بعدی بخصوص برای کاربران مبتدیعدم امکان سیو و پرینت در نسخه‌های جدید در نسخه‌های تقلبی

تفاوت Autodesk Inventor با AutoCAD Autodesk

تفاوت‌های این دو نرم افزار و ویژگی‌های بخصوص هر یک از این دو را می‌توانید در جدول زیر مطالعه کنید:

autodesk inventorautodesk autocad
امکان طراحی دوبعدی و سه بعدی، توسعه ساخت و ساختامکان طراحی عمومی، دو بعدی و سه بعدی و داکیومنت سازی
فایل خروجی IPT، IAM، IDW، IPNفایل خروجی DWG
امکان یادگیری ساده‌ترامکان یادگیری متوسط به دلیل گستردگی زمینه کاربری
ساخت و ارائه برای هدف مشخصساخت و ارائه برای اهداف عمومی
کاربرد و شهرت در صنایع محدودتر کاربرد و شهرت در اکثر صنایع
یک نرم افزار نسبتا جدیدیک نرم افزار قدیمی‌تر
داشتن کاربران کمترداشتن کاربران بیشتر

تفاوت Autodesk Inventor با SolidWorks

نرم افزار اینونتور محصول شرکت Autodesk یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در زمینه مهندسی و نرم افزار سالیدورکس محصول شرکت Dassault Systems یکی از شرکت‌های مشهور طراحی مهندسی است. هر دوی این نرم افزارها رابط کاربری مطلوبی دارند و قابلیت مدل سازی سه بعدی، مونتاژ و نقشه کشی را فراهم می‌کنند. 

نرم افزارهای اینونتور و سالیدورکس همچنین در کاربردهای مختلف آن‌ها اعم از رندرگیری، ورق کاری و… نیز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت پررنگ این دو نرم افزار در هزینه مربوط به خرید لایسنس این دو نرم افزار است که این هزینه برای نرم افزار سالیدورکس بالاتر می‌باشد. 

همانطور که خواندید، نرم افزار CATIA نیز محصول شرکت داسالت سیستمز است. به طور کلی می‌توان گفت نرم افزار CATIA از نرم افزارهای قدیمی ‌طراحی و مهندسی است که از اینونتور و سالیدورک کامل‌تر و جامع‌تر می‌باشد و توانایی‌های زیادی در زمینه طراحی و مدل سازی ارائه می‌دهد. اما رابط کاربری CATIA نسبت به این دو نرم افزار ضعیف‌تر است و مدل سازی در آن سخت‌تر می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت هر یک از نرم افزارهای پرکاربرد طراحی و مهندسی کاربرد خاص خود را دارند و ممکن است نقاط قوتی نیز نسبت به دیگری داشته باشند؛ اما این نقاط قوت غالبا محدود است و کلیه نرم افزارهای طراحی و مهندسی می‌توانند در کاربرد خاص خود مورد استفاده قرار بگیرند. 

مزایا و ویژگی‌های استفاده از نرم‌افزار Autodesk Inventor

مزایا و ویژگی‌های استفاده از نرم‌افزار Autodesk Inventor

همانطور که خواندید، اینونتور یک نرم افزار طراحی مهندسی شرکت Autodesk است. این نرم افزار مزایا و ویژگی‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • امکان تولید دقیق و درست طراحی‌های دو بعدی
  • امکان طراحی محصول، ایجاد ابزار، طراحی مکانیکی و شبیه‌سازی محصول
  • امکان طراحی پارامتریک و مبتنی بر برجسته‌سازی برای ایجاد نقشه‌های دو بعدی و قطعات سه بعدی
  • امکان ادغام داده‌های سه بعدی و دو بعدی در یک محیط واحد و ایجاد یک نمایش مجازی
  • امکان مقایسه دو بعدی و مقایسه دو نسخه از یک طرح یا دو طرح مختلف
  • امکان ایجاد راحت طرح‌های اولیه 
  • امکان ایجاد و اصلاح بصری مجموعه‌های مونتاژ
  • امکان همکاری تیم گسترده‌ای از طراحان به صورت موازی 
  • امکان دسترسی به داده‌های طراحی محصول در کلیه مراحل استفاده از نرم افزار
  • امکان حفظ و ردیابی گردش کار 
  • داشتن رابط کاربری ساده و امکان یادگیری سریع
  • داشتن کتابخانه قطعات استاندارد کامل
  • گستردگی محیط‌ها و توانایی کار در حیطه‌های مختلف صنعتی اعم از طراحی خط تولید، پایپینگ، شیت متال و…
  • داشتن ابزارهای قوی برای شبیه‌سازی
  • امکان تغییر و اصلاح طرح‌ها و ویژگی‌ها بدون نیاز به بازسازی کل طرح
  • امکان تشخیص راحت در صورت تداخل بین المان‌ها
  • امکان استفاده از نقشه‌های DWG نرم افزار AutoCAD
  • امکان گرفتن خروجی در فرمت‌های IAM، DW، IPN و IPT
  • سازگاری با سیستم‌های ویندوز و مک
  • سازگاری با سایر نرم افزارهای CAD مانند CATIA، SolidWorks و AutoCAD

معایب و محدودیت‌های استفاده از نرم‌افزار Autodesk Inventor

در کنار تمامی‌ ویژگی‌ها و مزایای فوق‌العاده‌ای که این نرم افزار دارد، یکسری معایب و محدودیت‌ها را نیز شامل می‌شود؛ که عبارتند از:

  • پیچیدگی در مدل سازی سه بعدی و نیاز به مهارت‌های خاص در این زمینه و در زمینه طراحی صنعتی به خصوص برای کاربران مبتدی
  • داشتن منابع آموزشی محدود
  • نیاز به سیستم قدرتمند برای اجرا بخصوص برای فایل‌های بزرگ و پیچیده
  • محدودیت در ارتباط با سایر نرم افزارها و سیستم‌های CAD
  • محدودیت در همکاری هم‌زمان تیم‌ها بخصوص در پروژه‌های گسترده
  • امکان ایجاد خطاهای نرم افزاری و مشکلات عملکردی 
  • امکان ایجاد نقص در سازگاری با پروژه‌های قبلی یا تغییرات فرمت فایل در بروزرسانی‌های جدید
  • محدودیت پشتیبانی برای سیستم عامل‌هایی غیر از سیستم عامل ویندوز مانند macOS

سوالات متداول

نرم افزار اینونتور از چه فرمت‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

اصلی‌ترین فرمت‌های این نرم افزار برای داده‌های مدل قطعه سه بعدی .ipt و .iam برای داده‌های طراحی دو بعدی .idw و .dwg است.

استفاده از نرم افزار اینونتور چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزایای این نرم افزار، توانایی طراحی پارامتریک، داشتن کتابخانه قطعات استاندارد کامل، سازگاری با سایر نرم افزارهای CAD و گستردگی و توانایی کار در حیطه‌های مختلف صنعتی است. علاوه بر این موارد، استفاده از اینونتور مزایای دیگری را نیز شامل می‌شود که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد.

انواع مختلف نرم افزار اینونتور چیست؟

نرم افزار اینونتور سه نوع مختلف دارد. نرم افزار Autodesk Inventor LT که نسخه Lite یا کوچک‌شده نرم افزار است و با داشتن قیمت کمتر امکانات کمتری را نیز نسبت به نسخه اصلی ارائه می‌دهد. نرم افزار Autodesk Inventor که نسخه اصلی نرم افزار است و نرم افزار Autodesk Inventor Professional که کاملترین نسخه اینونتور است و امکانات بیشتری را شامل می‌شود.

جمع بندی

نرم افزار Autodesk Inventor یا همان اینونتور یک نرم افزار طراحی سه بعدی به کمک کامپیوتر (CAD) است که در سال 1999 توسط شرکت AUTODESK به بازار عرضه شده است. این نرم افزار به عنوان یکی از نرم افزارهای جامع در زمینه طراحی مهندسی مکانیک محسوب می‌شود و دارای بخش‌ها و محیط‌های گوناگون و متعددی اعم از مدل‌سازی سه بعدی، نقشه‌کشی، مونتاژ و… می‌باشد. نرم افزار اینورتر دارای محیط کاربر پسندی است و همچنین دارای کتابخانه کامل قطعات استاندارد می‌باشد. همچنین مزایای دیگری را نیز ارائه می‌دهد که باعث کاربرد گسترده آن در زمینه‌های مختلف طراحی و مدل سازی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.