دریل و سوپر دریل چیست؟

0 ۱۱۰

یکی از ابزارهای قدرتمند و پرکاربرد در صنایع مختلف، دریل صنعتی است که با نام پرس مته نیز شناخته می‌شود. این ابزار یک ابزار برقی است که برای ایجاد سوراخ‌هایی با قطر و عمق‌های مختلف در سطوح متنوع مانند فلز، بتن، چوب و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

دریل‌های صنعتی نسبت به دریل‌های معمولی خانگی قدرت و گشتاور بیشتری دارند و از آن‌ها برای انجام کارهای سنگین‌تر مانند ایجاد سوراخ در سطوح سخت، باز و بسته کردن پیچ‌های بزرگ و یا برای تخریب سطوح استفاده می‌شوند. در این دستگاه، مته‌های چرخشی با سرعت بالایی می‌چرخند و با وارد کردن فشار به قطعه باعث ایجاد حفره یا سوراخ در آن می‌شوند. این حفره نیز می‌تواند تا انتهای قطعه ایجاد شده یا اینکه تنها قسمتی از آن را سوراخ کند. 

سرعت دستگاه‌های دریل غالبا قابل تنظیم است و در برخی از دستگاه‌ها، این سرعت، به صورت خودکار و در برخی دیگر به صورت دستی تنظیم می‌شود. برخی از دریل‌ها نیز قابل حمل هستند و برخی دیگر از انواع دریل‌ها را می‌توان روی میز کار نصب کرد. 

دریل و سوپر دریل چیست؟

دریل‌های صنعتی همچنین با توجه به کاربردهای متنوع در انواع مختلفی قابل دسترسی هستند که از هرکدام برای انجام کار خاصی استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین انواع دریل‌های صنعتی می‌توان به دریل عمودی، دریل گیربکسی، دریل مغناطیسی، دریل چکشی و دریل نمونه‌برداری اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت دریل یکی از ابزارهای مورد نیاز در صنایع مختلف است که در اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌ها برای فرایند سوراخکاری و ایجاد حفره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اجزاء دریل چیست؟

دستگاه‌های دریل از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که این قطعات به صورت همزمان و با یکدیگر برای ایجاد سوراخ‌ها و حفره‌های دقیق، کار می‌کنند. قطعات و اجزاء کلیدی انواع مختلف دریل‌ها عبارتند از:

  • پایه: این قطعه باعث می‌شود که دریل در کف زمین یا روی میز کار به صورت ثابت قرار بگیرد. 
  • ستون‌ها: ستون‌های دستگاه‌های دریل صنعتی ساختاری استوانه‌ای شکل و توخالی دارند که باعث اتصال پایه، میز و سر دستگاه دریل به یکدیگر می‌شوند. 
  • بازو: در دریل‌های بزرگ صنعتی، این قطعه به ستون وصل شده و از دوک و چانه مته دریل محافظت می‌کند. 
  • دوک (اسپیندل): این قطعه مجموعه‌ای از شفت (shaft)ها می‌باشد که به بیرینگ یا بلبرینگ دستگاه متصل شده و همچنین باعث اتصال موتور الکتریکی به چاک دستگاه می‌شود. 
  • مته: یکی از اجزای اصلی دریل است که به طور مستقیم با کیفیت سوراخکاری در ارتباط است. مته‌های دریل جنس‌های مختلف فولادی، کبالت و الماس را شامل می‌شوند که هر کدام بسته به ویژگی‌هایی که دارند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مته الماسه ساختار کربنی و مقاومی‌ دارد و برای سوراخ کردن سطوح سخت مانند سیمان، گچ و سنگ بسیار مناسب است. مته‌های فولادی نیز از آلیاژ فولاد ساخته می‌شوند و غالبا برای دریل‌کاری سطوح فلزی، پلاستیکی و چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

اجزاء دستگاه دریل
  • سر (بیت) مته: این قطعه مجموعه دوک، چاک مته و مکانیزم تغذیه دستگاه را شامل می‌شود و از ویژگی‌های متغیر دریل است که متناسب با عملکردهای مختلف تغییر می‌کند. برای کار روی سطوح متفاوت از جنس‌های مختلفی از سر مته استفاده می‌شود. به عنوان مثال بیت مارپیچی مته برای کار با پلاستیک یا چوب کاربرد دارد و برای کار روی آجر غالبا از بیت سنگ‌تراشی مته استفاده می‌شود. 
  • چاک (chuck): این قطعه دستگاه، برای جلوگیری از لیز خوردن قطعه مورد استفاده، حین سوراخ کاری، به کار می‌رود و ابزار را کاملا محکم نگه می‌دارد. 
  • موتور الکتریکی: این قطعه از دستگاه باعث حرکت اسپیندل به همراه گیربکس، تسمه‌ها و قرقره‌های موجود می‌شود. همچنین تعیین‌کننده میزان قدرت و سرعت دریل است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اجزای آن محسوب می‌شوند. 

موتورهای دریل‌ها انواع مختلفی اعم از ساده و گیربکسی دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. موتورهای گیربکسی قابلیت چکشی، تنظیم سرعت و گشتاور را فراهم می‌کنند. قدرت موتور با نرخ ضربه مشخص می‌شود که میزان دور در دقیقه است و بالا بودن آن نشانه قدرت بالای موتور دریل است. 

  • پولی یا چرخ دنده (pully): چرخ دنده یا قرقره‌های دستگاه برای انتقال نیرو در دریل مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
  • منبع تغذیه: این قطعه در دستگاه برای کنترل سرعت مته طراحی شده و نرخ بهینه تغذیه و سرعت مته در آن، با توجه به نوع قطعه مورد استفاده برای سوراخکاری و اندازه مته تعیین می‌شود. 

اغلب دریل‌ها به جز دریل‌های پنوماتیک و دریل‌های بنزینی، با استفاده از نیروی الکتریکی کار می‌کنند و منبع تغذیه آن‌ها برق شهری یا باتری است. انواع دریل‌های برقی موتورهای قدرتمندی دارند که از آن‌ها می‌توان برای کارهای بزرگ صنعتی نیز با دوام بالاتر استفاده کرد. دریل‌های شارژی نیز ابعاد کوچکتری دارند و با باتری کار می‌کنند. در واقع، با تمام شدن باتری نیاز به شارژ مجدد دارند. 

  • میزکار: سطحی ثابت است که غالبا در دریل‌های بزرگ صنعتی تعبیه شده و قطعه به صورت ثابت روی آن قرار می‌گیرد. 
  • سیم برق: یکی از اجزای مهم دریل‌های برقی ست که از کابل‌های دو لایه یا سه لایه تشکیل شده است. این سیم‌ها غالبا از مقاومت بالایی برخوردارند. 
  • کلاچ: کار کردن با دریل روی سطح مختلف نیاز به گشتاورهای متفاوتی دارد که برای این منظور از کلاچ استفاده می‌شود. کار کلاچ جلوگیری از انتقال تمام نیروی وارده از موتور به مته است. در واقع این قطعه در دستگاه دریل، نیرویی که از موتور به سطح وارد می‌شود را کنترل کرده و به وسیله آن گشتاور تنظیم می‌شود. 
  • دیمر یا کنترل سرعت: سرعت دستگاه دریل باید با توجه به نوع عملکرد و سطح مورد استفاده، تنظیم شود. برای این منظور از کلید تنظیم سرعت یا دیمر استفاده می‌شود. معمولا ساختار کلید دیمر به این‌صورت است که با فشار دادن هر چه بیشتر این کلید، سرعت دستگاه نیز بالاتر می‌رود. 

از دیگر اجزای انواع مختلف دستگاه دریل می‌توان به کلید تغییر حالت چکشی، میله عمق سنج، دسته نگهدارنده، کلید چپ گرد و راست گرد، باتری و شارژر اشاره کرد که هر کدام قابلیت‌های خاص خود را داشته و بسته به کاربردشان در انواع دستگاه‌های دریل تعبیه می‌شوند. 

همچنین اغلب دریل‌ها دارای یکسری لوازم جانبی و خدمات ویژه اعم از چراغ LED، کیف BMC، باتری اضافه، انواع مته و سر مته، دسته کمکی 360 درجه و لوازم ایمنی مانند دستکش یا عینک هستند که این لوازم نیز روی کیفیت کار تاثیرگذار خواهند بود. 

کاربرد دریل در صنعت چیست؟

انواع دریل‌های صنعتی ویژگی‌های متنوعی را ارائه می‌دهند به همین دلیل دارای کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف می‌باشند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای انواع دریل صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع ساخت و ساز و مهندسی: برای سوراخ کردن انواع سطوح سخت مانند فلز، چوب یا بتن
  • صنعت پزشکی: برای ایجاد حفره و سوراخ‌های مورد نیاز در استخوان در عمل‌های جراحی ارتوپدی
  • صنعت معدن: برای حفر سوراخ در زمین 
  • صنعت نفت و گاز، برای حفر چاه به منظور استخراج نفت یا گاز طبیعی
  • صنایع تولیدی: برای ایجاد سوراخ در سطوح مختلف و مواد اولیه متنوع اعم از فلزات، چوب، پلاستیک و …
  • صنعت خودروسازی: برای ایجاد سوراخ در ورق‌های فلزی به منظور ساخت شاسی خودرو و یا سایر قطعات خودرو
کاربرد دریل در صنعت

در این صنایع برای انجام عملیات و فرایندهای مختلف صنعتی می‌توان از دستگاه دریل استفاده کرد؛ که این فرایندها عبارتند از:

  • فرایند حفاری: در این فرایند از دریل با چرخش مته در سرعت‌های متفاوت و قابل تنظیم، برای ایجاد در قطعه مورد نظر استفاده می‌شود. 
  • فرایند ریمینگ (Reaming): این فرایند تکمیل سوراخ با دقت بالا را شامل می‌شود و امکان ایجاد برش‌های کم عمق را نیز فراهم می‌کند. 
  • فرایند بورینگ (Boring): در این فرایند از ابزار برش تک نقطه ای برای ایجاد سوراخ در قطعه کار استفاده می‌شود و در برخی موارد نیز برای گرد کردن سوراخ‌های ایجاد شده از قبل در قطعه کار نیز کاربرد دارد. 
  • فرایند متقابل (counter boring): در این فرایند از دریل برای ایجاد یک برش استوانه ای کم عمیق و بزرگ در قطعه کار استفاده می‌شود. 
  • فرایند رو به نقطه (spot facing): در این فرایند در قطعه کار استوانه ای شکل لبه‌های صافی با مربع کردن و یا صاف کردن قسمت بالایی سوراخ به عنوان مهره یا سرپیچ ایجاد می‌شود. 

همچنین در سایر فرایندهایی مانند لپینگ (Lapping)، ترپنینگ (Trepanning) و فرزکاری نیز می‌توان از انواع دریل بسته به کاربردشان استفاده کرد. 

مزایا و ویژگی‌های دریل

استفاده از انواع دریل‌ها مزایای مختلفی را به همراه دارد. این ابزارهای صنعتی امکان ایجاد دقیق‌ترین سوراخ‌ها را در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بالا فراهم می‌کنند. 

دریل‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربردشان ویژگی‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، دریل‌های صنعتی و حتی دریل‌های برقی عملکرد مطلوب و پایداری در کاربردهای مختلف دارند. از انواع دریل‌ها می‌توان در مدت طولانی استفاده کرد و حتی برخی دریل‌ها مانند دریل‌های صنعتی، قابلیت استفاده در سوراخکاری‌های سنگین را نیز دارند. 

دریل‌های برقی قدرت بیشتری نسبت به دریل‌های شارژی دارند. اما دریل‌های شارژی در مواقعی که دسترسی به برق امکان پذیر نیست، انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. 

به طور کلی می‌توان گفت تنوع مختلف دریل‌ها و ویژگی‌هایی و مزایای که هر کدام ارائه می‌دهند، باعث کاربرد گسترده آن‌ها در صنایع مختلف شده است. 

معایب و محدودیت‌های استفاده از دریل

انواع دریل‌ها همچنین یکسری محدودیت‌ها را نیز شامل می‌شوند. به عنوان مثال، دریل‌های برقی و صنعتی به دلیل داشتن سیم برق در استفاده دارای محدودیت مکانی هستند. همچنین برخی از انواع دریل‌ها قیمت نسبتا بالایی داشته و وزن زیادی دارند. اما به طور کلی می‌توان از انواع دستگاه‌های دریل برای ایجاد سوراخ‌های مختلف در کاربرد مخصوص به خودشان استفاده کرد و در این‌صورت، هیچ‌گونه محدودیتی را شامل نمی‌شوند. 

سوپر دریل (EDM Drilling Machine) چیست؟

سوپردریل یکی از فناوری‌های پیشرفته برای انجام عملیات حفاری و سوراخکاری فلزات و سایر سطوح سخت است. در این فناوری از قدرت بالایی برای ایجاد سوراخ‌هایی ظریف و باکیفیت در فلزات استفاده می‌شود. فناوری سوپردریل غالبا برای حفاری یا سوراخکاری فلزاتی به کار می‌رود که امکان سوراخ کاری در آن‌ها با ابزارهای سنتی و کم قدرت تر وجود ندارد. 

سوپر دریل چیست؟

در تکنولوژی پیشرفته این دستگاه، میدان الکتریکی و الکترود چرخنده به کار رفته است که منجر به ایجاد حفاری یا سوراخ‌هایی دقیقی با عمق‌هایی تا 300 میلی‌متر در فلزات می‌شوند. 

تفاوت دریل و سوپر دریل چیست؟

سوپر دریل و دریل هر دو برای حفاری و سوراخ کاری فلزات و سایر سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه سوپر دریل، تکنولوژی پیشرفته‌تری دارد و امکان سوراخ‌کاری دقیق و با کیفیت، روی انواع فلزات با هر قطر و ضخامتی از فلزات نرم گرفته تا فلزات بسیار سخت را فراهم می‌کند. با استفاده از سوپر دریل می‌توان عملیات پیچیده‌ای را که با استفاده از روش‌های سنتی امکان انجام آن‌ها وجود ندارد، با دقت و سرعت بالایی انجام داد. 

تفاوت دریل و سوپر دریل

دریل‌ها نیز انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. دریل صنعتی از انواع پر قدرت دریل‌ها هستند که برای حفاری و سوراخکاری‌های مهم و سنگین صنعتی به کار می‌روند. اما به طور کلی می‌توان گفت دستگاه‌های سوپر دریل قدرت بالاتری نسبت به دریل‌ها دارند و تنظیمات دقیق‌تری را ارائه می‌دهند که با استفاده از تکنولوژی دقیق این دستگاه می‌توان فلزات را در عمق‌ها و اندازه‌های مختلف به طور کاملا دقیق سوراخ کرد. 

سوپر دریل چگونه و به چه منظوری استفاده می‌شود؟

دستگاه سوپر دریل یک ابزار هوشمند و پیشرفته است که برای سوراخ کردن و حفاری فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تنظیمات دقیق و قابل برنامه‌ریزی را ارائه می‌دهد و امکان ایجاد انواع سوراخ‌ها را در قطعات مختلف فراهم می‌کند. 

در واقع ویژگی اصلی دستگاه سوپر دریل تکنولوژی دیجیتالی و دقیق آن است که کنترل دقیق سرعت، امکان تنظیم عمق سوراخ‌کاری و امکان انجام عملیات پیچیده و چند مرحله‌ای را به سادگی فراهم می‌کند. در اینصورت کاربران می‌توانند فرآیندهای سوراخ‌کاری را با اطمینان و دقت بیشتری انجام داده و از کیفیت نتیجه نیز اطمینان داشته باشند. 

عملکرد و اجزای دستگاه سوپر دریل

دستگاه سوپر دریل یک موتور الکتریکی بسیار قوی دارد و سرعت چرخش آن قابل تنظیم است. این دستگاه با ایجاد یک محیط مناسب الکتریکی و با استفاده از دی الکتریک آب و الکترود دوار، امکان سوراخ‌کاری فلزات تا عمق 300 میلی‌متر را فراهم می‌کند. 

بدنه سوپر دریل از فلزات سنگین با دوام ساخته شده و سرمته‌های متنوعی را برای کارهای مختلف مانند سوراخ کردن و برش شامل می‌شود.

اجزاء دستگاه سوپر دریل

این دستگاه از اجزای مختلفی ساخته شده است که هر کدام کارایی و عملکرد خاص خود را  دارند. اصلی‌ترین اجزای سازنده دستگاه سوپر دریل عبارتند از:

  • موتور دستگاه: موتور باعث تبدیل برق به انرژی مکانیکی شده و قدرت و سرعت چرخش لازم برای انجام عملیات حفاری یا سوراخ کاری را فراهم می‌کند.
  • بدنه دستگاه: این قطعه از موادی مانند فولاد آلومینیوم ساخته می‌شود که شامل قسمت‌های مختلف دستگاه اعم از میله، دسته، محافظ سر دریل، باتری و کپسول باتری است. این قسمت از دستگاه سوپر دریل منجر به مقاومت و پایداری دستگاه در طول زمان می‌شود. 
  • سر دریل: این قطعه در انتهای میله دستگاه قرار گرفته و برای حفاری و سوراخ کاری به کار می‌رود. سر دریل قابل تعویض است و از انواع مختلف سرها می‌توان برای انجام سوراخ کاری‌های مختلف استفاده کرد که این کار باعث بهینه‌تر شدن عملکرد دستگاه می‌شود. 
  • دسته و سوییچ: این قطعه در دسته دستگاه قرار گرفته و برای نگهداری و کنترل دستگاه استفاده می‌شود. همچنین این قطعه امکان خاموش یا روشن شدن دستگاه را به راحتی فراهم کرده و باعث می‌شود که کاربرد کنترل دقیق‌تری روی عملکرد دستگاه داشته باشد. 
  • دسته‌های ضد لغزش: برخی از انواع مدل‌های سوپر دریل‌ها دارای دسته‌های ضدلغزش هستند که امکان نگهداری بهتر دستگاه را برای کاربر فراهم کرده و از لغزش احتمالی دستگاه جلوگیری می‌کنند. 
  • سیستم خاموشی: این سیستم در دستگاه سوپر دریل باعث می‌شود. تا در صورت بروز مشکلات جدی یا حوادث، دستگاه سریعا خاموش شود. در این‌صورت از وقوع خطرات بیشتر جلوگیری می‌شود.  

کاربرد سوپر دریل در صنعت

سوپر دریل برای ایجاد سوراخ‌های عمیق در موارد مختلف بسیار کاربرد دارد. همچنین امکان برش و اصلاح سطوح، تراشیدن یا تمیز کردن قطعات مانند فلز یا بتن و امکان نصب قطعه با ایجاد سوراخ‌های دقیق برای نصب قطعاتی مانند پیچ و مهره، نیز توسط این دستگاه فراهم می‌شود. 

در این‌صورت می‌توان گفت که این دستگاه در صنایع مختلفی کاربرد دارد. به عنوان مثال، سوپر دریل در صنعت خودروسازی یا صنعت ماشین‌آلات، امکان ساخت صفحات فلزی را فراهم می‌کند. همچنین در صنایعی مانند ساخت مبلمان یا پروژه‌های ساختمانی از سوپر دریل برای ایجاد سوراخ‌های دقیق روی بلوک‌های چوبی و همچنین برای ایجاد سوراخ روی سنگ و بتن در صنایع ساختمان و… استفاده می‌شود. 

از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به سوراخ کردن قطعات پلاستیکی در بخش‌های مختلف خودرو یا قطعات صنعت الکترونیکی، سوراخ‌کاری پنل‌ها و قطعات فلزی پیچیده در صنایع هوافضا، سوراخ کاری سنگ و بتن در صنایع ساختمانی و عمرانی و ساخت قطعات پزشکی دقیق و حساس مانند ابزارهای جراحی در صنایع پزشکی، اشاره کرد. 

مزایا و ویژگی‌های سوپر دریل

سوپر دریل ویژگی‌ها و مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • از دستگاه سوپر دریل با تکنولوژی پیشرفته آن، می‌توان برای سوراخکاری فلزاتی که با ابزارهای سنتی قابل سوراخکاری نیستند، استفاده کرد. 
  • در این دستگاه برای ایجاد سوراخ کاری از یک میدان الکتریکی و الکترود چرخنده استفاده می‌شود که قابلیت سوراخ کاری فلزات با قطر بسیار کوچک را فراهم می‌کنند. 
  • سوپردریل امکان ایجاد سوراخ‌هایی بسیار دقیق و ظریف را فراهم می‌کند و با استفاده از آن قطر سوراخ کاری بین 0.3 میلی‌متر تا 3 میلی‌متر است. 
  • همچنین امکان سوراخ کاری فلزات تا عمق 300 میلی‌متر توسط این دستگاه فراهم می‌شود. 
  • سوپر دریل با سوراخ کاری عمیق و دقیق فلزات، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های تولید می‌شود. 
  • بدنه دستگاه سوپر دریل از فلزات سنگین و با دوام ساخته می‌شود و دارای سرهای مته قابل تعویض برای کارهای مختلف سوراخکاری و برش قطعات در انواع و ضخامت‌های متنوع است. 

سوالات متداول

چه قطعاتی را می‌توان با سوپر دریل تولید کرد؟

دستگاه سوپر دریل قابلیت سوراخ کاری با دقت بالا در فلزات مختلف را فراهم می‌کند و به همین دلیل در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از جمله مهم‌ترین قطعاتی که توسط سوپر دریل سوراخکاری و تولید می‌شوند می‌توان به پنل‌ها، قطعات موتورها و سیستم‌های فنی، بلوک‌های چوبی، قطعات پلاستیکی مانند لوله‌ها، دیسک‌ها، صفحات توربین، ساخت قطعات دقیق و حساس و قطعات فلزی پیچیده اشاره کرد.

نکات ایمنی مهم در استفاده از دریل و سوپر دریل چیست؟

دریل‌های صنعتی و سوپر دریل از دستگاه‌های صنعتی هستند که رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از آن‌ها بسیار اهمیت دارد. برای این منظور، انتخاب سرعت مناسب دستگاه متناسب با نوع مته، محکم کردن قطعه کار قبل از روشن کردن دستگاه، انتخاب مته متناسب با جنس قطعه کار، تمیز کردن دستگاه پس از هر بار استفاده و استفاده از عینک محافظ حین عملیات، از مهم‌ترین نکات ایمنی و نکات نگهداری دستگاه دریل و سوپر دریل محسوب می‌شوند.

در انتخاب دستگاه دریل چه پارامترهایی اهمیت دارند؟

همانطور که خواندید انواع مختلفی از دریل‌ها موجود هستند که بسته به عملکردشان در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انتخاب دریل مناسب بسته به نوع قطعه و کار مورد نیاز، توجه به پارامترهایی مانند توان خروجی و ظرفیت کاری دستگاه، ابعاد و وزن دستگاه، سرعت سوراخکاری دستگاه و امکان نصب قطعات جانبی مورد نیاز مانند خنک‌کننده و یا جمع‌کننده تراشه اهمیت دارند. 
همچنین بررسی سایر قابلیت‌های دستگاه نیز مانند وجود اهرم تنظیم ارتفاع، شیب میز کار و چراغ روشنایی دیمر در برخی انواع دستگاه‌های دریل، دارای اهمیت بوده و می‌توانند از پارامترهای مهم در انتخاب دستگاه دریل محسوب شوند.

سوپردریل چه تفاوتی با وایرکات دارد؟

در فرایند وایرکات از جرقه الکتریکی، حرارت بالا و ذوب لحظه‌ای برای براده‌برداری قطعات فلزی با رسانای بالا استفاده می‌شود و در واقع این فرایند برای اجسام رسانا مناسب است. دستگاه سوپر دریل اما قابلیت سوراخ‌کاری انواع فلزات، حتی فلزات سخت را با ایجاد میدان الکتریکی و استفاده از دی الکتریک آب و الکترود چرخنده فراهم می‌کند. 
در هر دوی این روش‌ها از میدان الکتریکی و جرقه برای ساخت قطعات استفاده می‌شود و تفاوت آن‌ها در کاربردشان است. در واقع، سوپر دریل امکان حفاری فولادهای سخت که امکان سوراخ کاری آن‌ها با سایر فرایند‌ها وجود ندارد را فراهم کرده و فریم قوی آن پایداری بیشتری ایجاد می‌کند. 

جمع بندی

همانطور که خواندید، دریل و سوپردریل از انواع ابزارهای صنعتی هستند که با استفاده از آن‌ها امکان ایجاد سوراخ‌هایی با اندازه‌ها و قطرهای مختلف در قطعاتی با انواع متفاوت فراهم می‌شود. سوراخ کاری با استفاده از این ابزار بسیار ساده انجام می‌شود و استفاده از آن‌ها تنها نیاز به کمی‌ مهارت دارد. در واقع با مهارت کافی و دقت کامل می‌توان با استفاده از دستگاه‌های دریل و سوپردریل سوراخ‌هایی با کیفیت بالا را ایجاد کرده و از آن‌ها در صنایع مختلف برای کاربردهای متنوع بهره گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.