قالب ریخته گری چیست؟

1 ۳۶۳

ریخته گری یکی از روش‌هایی است که به طور گسترده برای ساخت قطعات فلزی در صنایع مختلف، اعم از صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریخته گری نوعی مهارت است که باعث تغییر شکل فلزاتی اعم از سنگ‌های معدنی یا شمش‌های فلزی می‌شود. 

به این‌صورت که این فلزات در کوره ذوب شده و پس از سرد شدن مواد مذاب، محصول نهایی تولید می‌شود. در این فرآیند با استفاده از قالب‌های ریخته گری، محصول، قالب گیری شده و شکل نهایی‌اش با استفاده از این قالب‌ها تشکیل می‌شود. در این مقاله، شما با انوع قالب‌های ریخته گری و ویژگی‌های هرکدام آشنا می‌شوید. 

قالب ریخته گری چیست؟

از قالب ریخته گری، در فرآیند ریخته گری برای شکل دادن به فلزات استفاده می‌شود. در واقع مواد، پس از ذوب شدن، داخل این قالب‌ها ریخته می‌شوند و پس از سرد شدن شکل قالب را به خود می‌گیرند. ساخت انواع قالب‌های ریخته گری نیاز به مهارت دارد و این قالب‌ها با دقت خاصی ساخته می‌شوند. 

در واقع، ساخت قالب ریخته گری و استفاده از این قالب‌ها در فرآیند ریخته گری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تا جایی که می‌توان گفت ساخت و تهیه قطعات با استفاده از فرآیند ریخته گری به صورت باکیفیت و مطلوب، تنها با استفاده از قالب‌های باکیفیت و مناسب امکان‌پذیر است. در نتیجه، به نحوه ساخت و نوع قالب ریخته گری در فرآیند آن باید بسیار توجه داشت. در ادامه، با انواع قالب‌های ریخته گری بیشتر آشنا می‌شوید. 

انواع قالب ریخته گری

از فرآیند ریخته گری برای تولید محصولات خاصی استفاده می‌شود و به همین دلیل، بسته به نوع محصول، باید از قالب‌های متفاوتی استفاده کرد. در ادامه، انواع قالب‌های ریخته گری بسته به نوع استفاده‌شان معرفی شده‌اند.  

قالب‌های ریخته گری موقت 

این قالب‌ها از جنس سرامیکی و یا ماسه هستند. همانطور که از نامشان پیداست، این قالب‌ها موقت بوده و پس از پایان فرآیند ریخته گری نمی‌توان به صورت مجدد از آن‌ها استفاده کرد. در واقع، با خارج کردن قطعه از این قالب‌ها، قالب از بین می‌رود. ریخته گری با قالب‌های موقت اغلب در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به تولید آلیاژهای آهنی و غیر آهنی وجود داشته باشد. برای این منظور از قالب‌های موقت گچی، سرامیکی و یا ماسه‌ای استفاده می‌شود.

 

در مورد فلزات آهنی (فروم=آهن)، فلز پایه آهن است. آنها بخش بزرگی از کل فلزات مورد استفاده امروز را تشکیل می دهند. این امر توسط خواص آنها که مناسب بسیاری از صنایع مختلف و موارد استفاده است ممکن می شود.

از طرف دیگر فلزات غیر آهنی شامل آهن نمی شود. این تمایز به این دلیل است که تغییر مشخصه خاصی را به همراه دارد که فلزات غیرآهنی ایجاد نمی کنند.

https://fractory.com/ferrous-metals-non-ferrous-metals-with-examples/

قالب‌های موقت ماسه‌ای متداول‌تر از سایر قالب‌های موقت هستند که برای ساخت آن‌ها از ماسه، چسب، آب و سایر مواد اولیه استفاده می‌شود. قالب‌های ماسه‌ای خود دو نوع تر و خشک را شامل می‌شوند که تفاوت این قالب‌ها در میزان رطوبت‌شان بوده و میزان رطوبت در قالب‌های تر نسبت به نوع خشک، بیشتر است. علاوه بر قالب‌های ماسه‌ای، ریخته گری در قالب‌های خشک، ریخته گری در قالب‌های پوسته‌ای و ریخته گری در قالب‌های دقیق، از دیگر انواع قالب‌های موقت محسوب می‌شوند.

در نتیجه، متداول‌ترین انواع ساخت قالب ریخته گری موقت عبارتند از: 

  • قالب‌های ماسه‌ای تر: برای ساخت این قالب‌ها از ماسه و نوعی چسب معدنی استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد، ممکن است برای بالا بردن مقاومت حرارتی و مکانیکی قالب در ساخت آن‌ها از پودر زغال، اکسید آهن، ملاس و سایر مواد دیگر استفاده شود. 
  • قالب‌های ماسه خشک: این قالب‌ها در معرض هوا و یا روی آتش خشک شده و سپس در فرآیند ریخته گری مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت این قالب‌ها نسبت به قالب‌های ماسه‌ای تر بیشتر است. 
  • قالب‌های Co2: این قالب‌ها نوعی از قالب‌های ماسه‌ای هستند که برای ساختشان از چسب‌های سیلیکاتی و Co2 استفاده می‌شود. همچنین مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به قالب‌های ماسه‌ای تر دارند. 
  • قالب‌های دقیق: این قالب‌ها با استفاده از پلاستیک یا دوغاب سرامیکی تولید می‌شوند. برای خارج کردن قطعه تولید شده از درون این قالب‌ها، قالب را سوزانده و سپس قطعه را جدا می‌کنند. 
  • قالب‌های پوسته‌ای: برای ساخت این قالب‌ها ماسه با رزین یا چسب گرما سخت ترکیب شده و روی فلز فرم می‌گیرد. پس از اینکه قالب به شکل مدل قطعه فلزی در آمد، حرارت داده شده و چسب از قالب می‌ریزد. سپس قالب ماسه‌ای به شکل یک پوسته باقی می‌ماند. 

ساخت قالب ریخته گری دائمی

با استفاده از این قالب‌ها، در فرآیند ریخته گری قطعات چدنی، می‌توان بیشتر از یک قطعه ریخته گری تولید کرد. این قالب‌ها، برخلاف قالب‌های موقت پس از استفاده از بین نمی‌روند و می‌توان مجدد از آن‌ها استفاده کرد. جنس قالب‌های دائمی غالبا از ‌فلز است که برای ساخت‌شان از فلزاتی مانند آلومینیوم، فولاد با پوشش گرانیت و چدن خاکستری استفاده می‌شود. ریخته گری در قالب‌های ریژه، یکی از انواع قالب‌های ریخته گری دائمی ‌است که معمولا برای تولید قطعات در تعداد انبوه از این روش استفاده می‌شود. همچنین قالب‌های ریژه دائمی ‌برای فلزاتی اعم از آلیاژ روی، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژ چدن‌های خاکستری، آلیاژ مس و منیزیم بسیار مناسب می‌باشند. 

در اغلب صنایع اعم از تجهیزات استخراج معادن و دستگاه‌های سنگ شکن برای انجام فرآیند ریخته گری، از انواع قالب ریخته گری دائمی‌استفاده می‌شود. استفاده از قالب‌های دائمی باعث می‌شود که محصول نهایی کیفیت بیشتری داشته باشد. همچنین ابعاد محصول تولیدی در این قالب‌ها دقیق‌تر است و ضخامت محصول نیز دقیق‌تر نمایش داده خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های این قالب‌ها می‌توان به بالا بودن سرعت انتقال حرارت و برخورداری از خواص مکانیکی باکیفیت‌تر مواد در آن‌ها اشاره کرد. 

در فرآیندهای ریخته گری تحت فشار بالا و فشار پایین از قالب‌های دائمی‌استفاده می‌شود. قالب‌های دایکاست از انواع قالب‌های دائمی ‌هستند که در ریخته گری فشار بالا و قالب‌های ریژه قالب‌هایی هستند که در ریخته گری فشار پایین از آن‌ها استفاده می‌شود. قالب‌های دایکاست برای ریخته گری محصولات آلومینیومی ‌هستند و ضخامت محصول تولید شده با استفاده از آن‌ها بین 1.5 تا 15 میلی‌متر است. 

قالب‌های ریژه نیز برای ریخته گری محصولات آلومینیومی ‌مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما در ریخته گری با استفاده از قالب ریخته گری ثقلی ( ریژه ) از فشار پایین استفاده می‌شود. همچنین ضخامت محصولات آلومینیومی‌ تولید شده با استفاده از قالب‌های ریژه، یکنواخت نیست و این قالب‌ها بیشتر روی کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار هستند. 

متداول‌ترین انواع قالب‌های دائمی‌ عبارتند از:

  • قالب‌های ریژه‌ای: این قالب‌ها غالبا از 2 یا تعدادی قطعه فلزی ساخته شده و به وسیله، گیره، پیچ و یا سایر قطعات به یکدیگر متصل می‌شوند. قالب‌های ریژه‌ای اغلب در مواردی استفاده می‌شوند که نیاز به تولید قطعه با تعداد زیاد و به صورت مستمر وجود دارد. 
  • قالب‌های ریخته گری میلگرد: این قالب‌ها با قطر کم ساخته شده و شامل یک قالب یا مغزی گرافیتی هستند که به یک پوشش خنک کننده سه جداره مسی پرس شده است. آب در لوله مرکزی تا خروجی جریان پیدا می‌کند. دیواره قالب گرافیتی و لوله مسی یک فصل مشترک دارند که خنک‌کاری اولیه فلز مذاب وارد شده به درون قالب، به وسیله هدایت گرمایی از این این فصل مشترک انجام می‌شود. یک‌سری مغزی‌های گرافیتی راهنما نیز در امتداد طول قالب قرار می‌گیرند که خنک‌کاری ثانویه نیز توسط این مغزی‌ها انجام می‌شود. 

قالب ریخته گری گچی

برای ساخت این نوع از انواع قالب ریخته گری، از گچ یا پودر تالک برای استحکام و سفت شدن قالب استفاده می‌شود. به این‌صورت که این مواد با آب ترکیب شده و ترکیب به دست آمده داخل یک مدل قالب ریخته می‌شود. پس از خشک شدن گچ نیز، مدل برداشته شده و قالب خشک و رطوبت‌زدایی می‌شود. قالب‌ها دو نیمه دارند که این دو نیمه روی یکدیگر قرار گرفته و کل قالب را تشکیل می‌دهند. قالب‌های ریخته گری گچی برای خشک شدن و رطوبت زدایی برای مدت حدودی 16 ساعت تا دمای 120 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند. 

پس از سفت شدن قالب، فرآیند ریخته گری آغاز شده و فلز مذاب درون قالب ریخته می‌شود. قالب‌های گچی نفوذپذیری کمی‌ دارند و به همین دلیل گازهای ایجاد شده طی فرآیند ریخته گری نمی‌توانند خارج شوند. بنابراین فلز مذاب، تحت فشار و یا داخل خلاء ریخته می‌شود. قطعاتی که به وسیله قالب‌های ریخته گری گچی تولید می‌شوند، دقت و کیفیت بالایی دارند. همچنین به دلیل دارا بودن ضریب هدایت حرارتی پایین‌تر نسبت به سایر قالب‌ها، به آهستگی خنک می‌شوند. این مسئله روی ساختار یکنواخت دانه‌ها و خواص مکانیکی آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. 

روش ریخته گری گچی همراه با ریخته گری قالب‌های مومی‌ و سرامیکی از انواع روش‌های ریخته گری موقت دقیق هستند. غالبا برای تولید قفل‌ها، دنده‌ها، شیرها، ابزار و وسایل تزئینی از این قالب‌ها استفاده می‌شود. 

قالب‌های ریخته گری نقره 

یکی از موادی که برای ساخت قالب‌های ریخته گری نقره استفاده می‌شود، گرافیت است که ویژگی‌های خاصی دارد. قالب‌های گرافیتی غالبا برای ریخته گری فلزات گران‌بها اعم از طلا و نقره استفاده می‌شوند. برای ساخت قالب‌های گرافیتی از گرفایت‌هایی استفاده می‌شود که خلوص کربن آن‌ها از 99 درصد بیشتر بوده و محتوای خاکستر آن‌ها کمتر 1 درصد است. 

این ویژگی در قالب‌های گرافیتی و بخصوص قالب‌های نقره بسیار اهمیت داشته و باعث می‌شود که آلودگی‌های ناشی از آن‌ها به ماده مذاب وارد نشود. گرافیت مقاوم‌ترین ماده طبیعی در برابر حرارت است و همین موضوع سبب شده است که قالب‌های نقره ساخته شده به وسیله گرافیت مقاومت حرارتی بسیار بالایی داشته باشند. 

قالب‌های نقره همچنین در برابر محلول‌های اسیدی، قلیایی و نمکی نیز مقاوم بوده و واکنش نشان نمی‌دهند. از دیگر ویژگی‌های این نوع از انواع قالب ریخته گری می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و ضربه، مقاومت در برابر دماهای بالا، پایداری حرارتی بالا، مقاومت مکانیکی بالا و امکان کاهش زمان ریخته گری اشاره کرد. 

قالب ریخته گری سرب

ماده سرب در برابر خوردگی و اسیدها بسیار مقاوم است و به همین دلیل از این ماده برای ساخت قالب‌ ریخته گری استفاده می‌شود. همچنین سرب بسیار نرم بوده و دارای انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای است؛ به همین دلیل به سادگی توسط فنر خم شده و می‌توان آن را چکش‌کاری کرد. برای ساخت قالب‌های ریخته گری سرب، ابتدا سنگ سرب تغلیظ شده و سپس در کوره‌های دوار برشته می‌شود. 

پس از آن، سرب در کوره‌های تنوره‌ای احیا می‌شود.  ترکیبات سرب فوق‌العاده سمی ‌است و به همین دلیل هنگام استفاده از آن باید احتیاط کرد. سرب خشک مهم‌ترین آلیاژ سرب است. همچنین سرب در قالب‌های تحت فشار قابلیت خوبی دارد و به همین دلیل از این آلیاژ در تولید قالب‌های وسایل زینتی و دستگیره‌ها به طور متعدد استفاده می‌شود. 

قالب ریخته گری سرامیکی

قالب‌های سرامیکی تقریبا مشابه قالب‌های فلزی و گچی هستند. تنها تفاوت این قالب‌ها در مواد مورد استفاده آن‌ها است؛ که در قالب‌های سرامیکی مواد مورد استفاده سیلیسیوم به همراه رزین است. پس از این که ترکیب دوغاب قالب‌ها گرفته شد، صفحات سرامیکی خشک شده و برای تبخیر شدن مواد سوزانده می‌شوند. 

پس از سوزانده شدن، مواد اضافی آن خارج شده و قالب پخته می‌شود. سپس دو نیمه قالب‌ها محکم بسته شده و با سوار شدن روی یکدیگر آماده فرآیند ریخته گری می‌شوند. قالب‌های سرامیکی در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم هستند و به همین دلیل برای ریخته گری فلزات آهنی و آلیاژهای دمای بالا، فولادهای ابزار و فولادهای زنگ نزن بسیار کاربرد دارند.

 از این قالب‌های ریخته گری می‌توان برای تولید قطعات دارای اشکال پیچیده با ابعاد مختلف استفاده کرد. تولید قطعات با استفاده از قالب‌های ریخته گری سرب، بسیار گران‌قیمت است. از این قالب‌ها غالباً برای تولید ابزار برش ماشینکاری، پره‌های توربین، . همچنین در شکل‌دهی فلزات و قطعات پلاستیکی و لاستیکی استفاده می‌شود. 

قالب‌های ریخته گری آلومینیوم

این قالب‌ها به صورت حفره‌ای بوده و کاملا مشابه با قطعه مورد نیاز ساخته می‌شوند. در برخی موارد نیز، برای سرد شدن و انجماد بهتر مواد درون قالب، انواع قالب‌های ریخته گری آلومینیوم در ابعادی بزرگ‌تر از قطعه مورد نظر ساخته می‌شوند. این قالب‌ها از گچ، سرامیک، ماسه، پارافین و یا فلزات مختلف اعم از پلی استایرن ساخته می‌شوند.

 قالب‌های آلومینیوم نیز از انواع قالب ریخته گری موقت هستند و قالب آلومینیوم و مدل آن تنها یک بار می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. اما محصولات تولید شده با استفاده از این روش، بسیار دقیق هستند و ظاهر خاصی دارند. همچنین با استفاده از قالب‌های ریخته گری دقیق آلومینیوم می‌توان قطعاتی با شکل‌های پیچیده را ساخت که معمولا در سایر قالب‌ها امکان این کار وجود ندارد. به همین دلیل قالب‌های ریخته گری آلومینیوم به طور متعدد در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

قالب ریخته گری ماسه‌ای

همانطور که در بالاتر اشاره شد، قالب ریخته گری ماسه‌ای از انواع قالب‌های موقت هستند که غالباً برای تولید قطعات فلزی مورد استفاده قرار گرفته و بسیار کاربرد دارند. در ریخته گری با استفاده از قالب‌های ماسه‌ای، ابتدا یک مدل فلزی از قطعه تولید شده و سپس با استفاده از آن، قالب ماسه‌ای ساخته می‌شود. 

متداول‌ترین ماسه‌هایی که در ساخت این قالب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ماسه‌های سیلیسی، ماسه‌های چراغی و ماسه‌های زیرکونیایی هستند. برای ساخت برخی از انواع قالب‌های ماسه ای از سیلیکات سریم به عنوان چسب قالب و از گاز دی‌اکسید کربن نیز برای سفت شدن قالب ساخته شده، استفاده می‌شود. 

در روش ریخته گری با قالب‌های ماسه‌ای، در ابتدا ماسه‌ها در اطراف الگوی اولیه فشرده شده و پس از فشرده شدن، شن و ماسه، برای تکثیر نمونه و الگو قالب برداشته شده و الگو و نمونه استخراج می‌شوند. نمونه استخراج شده باید تمیز شده و شن و ماسه روی آن برداشته شود. پس از آن نیز مواد مذاب ریخته شده و منجمد می‌شوند.

فرآیند ساخت قالب ریخته گری

ساخت و تولید قالب‌های ریخته گری به روش‌های مخصوص انجام می‌شود؛ که انواع این روش‌ها عبارتند از:

  1. روش‌های تمام اتوماتیک
  2. روش‌های نیمه اتوماتیک
  3. روش‌های دستی
  4. روش قالب‌های دایکاست 

اما به طور کلی، برای ساخت یک قالب ریخته گری مراحل زیر در دستور کار قرار می‌گیرند:

  • در ابتدا باید قطعه‌ای که قصد دارید آن را با استفاده از قالب تولید کنید، در نظر بگیرید و نقشه آن را ایجاد کنید. 
  • پس از طراحی نقشه قطعه، به سادگی می‌توانید نمونه یا مدل مورد نظر خود را ایجاد کنید. 
  • سپس، جهت تهیه مذاب مورد نیاز برای ساخت قطعه فلز مناسبی را انتخاب کنید. 
  • در نهایت با استفاده از نمونه ایجاد شده می‌توانید قالب مورد نظر خود را بسازید. قالب‌های ریخته گری غالبا در ماسه تولید شده و شکل نمونه نیز در ماسه ایجاد می‌شود. 

در ساخت قالب ریخته گری توجه داشته باشید که اگر قطعه دارای برجستگی یا تورفتگی باشد، باید برای آن ماهیچه‌هایی در نظر بگیرید که باعث تشکیل این برجستگی‌ها و تورفتگی‌ها شود. پس از ایجاد قالب نیز می‌توانید ماده مذاب را داخل آن بریزید. پس از ریختن مواد مذاب، گازهای متصاعد از داخل قالب خارج می‌شوند و شکل نهایی قطعه با پرشدن کامل قالب توسط مواد مذاب، از روی شکل قالب تشکیل خواهد شد. 

در فرآیند ریخته گری، دما و سرعت مناسب باید هنگام پر کردن قالب توسط مواد مذاب فراهم باشد. در غیر این‌صورت، در قطعه نهایی حفره‌هایی ایجاد خواهد شد. پس از کنترل مذاب و سرد شدن مواد نیز، قطعه شکل گرفته از قالب خارج شده و در صورت امکان، قالب مجدداً برای تولید قطعه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کاربرد قالب ریخته گری

ریخته گری یکی از روش‌های ساخت قطعات صنعتی است که در اغلب صنایع کاربرد دارد. در واقع درصد زیادی از محصولات و قطعات صنایع مختلف توسط فرآیند ریخته گری تولید می‌شوند. از فرآیند ریخته گری برای ساخت قطعات و وسایل با ابعاد مختلف با وزن‌های پایین تا وزن‌های بالای چند تن و همچنین برای ساخت قطعات به صورت انبوه استفاده می‌شود.

 از جمله متداول‌ترین صنایعی که فرآیند و قالب‌های ریخته گری در آن‌ها کاربرد دارند، می‌توان به صنایعی اعم از صنعت حمل و نقل، صنایع نظامی، ماشین‌آلات سنگین، ابزار سازی و صنایع لوازم خانگی اشاره کرد. در واقع، قالب‌های ریخته گری برای ساخت و  تولید محصولات و قطعات صنایع مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مزایا و معایب استفاده از قالب ریخته گری

همانند سایر روش‌ها و فرآیندهای صنعتی، فرآیند ریخته گری و استفاده از قالب‌های ریخته گری نیز مزایا و معایبی را شامل می‌شود. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای استفاده از قالب‌های ریخته گری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از قالب‌های ریخته گری امکان ساخت قطعات با پیچیده ترین اشکال فراهم بوده و می‌توان به سادگی قطعات را در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید کرد. 
  • استفاده از این قالب‌ها برای ساخت قطعات پیچیده هزینه کمتری را نسبت به سایر قالب‌ها شامل می‌شود. 
  • قطعاتی که با استفاده از قالب‌های ریخته گری تولید می‌شوند، از نظر استحکام مقاومت مطلوبی داشته و از نظر خواص مکانیکی نیز بسیار باکیفیت هستند. 
  • در قالب‌های ریخته گری محدودیتی در مواد قابل استفاده وجود نداشته و می‌توان از مواد اولیه مختلف در این قالب‌ها استفاده کرد. 

در کنار این مزایا، قالب‌های ریخته گری و استفاده از این قالب‌ها در فرآیند ریخته گری یک‌سری معایب را نیز به همراه دارد؛ که عبارتند از:

  • مراحل ساخت قطعات با استفاده از قالب ریخته گری طولانی و غالباً زیاد است. 
  • در ریخته گری با استفاده از این قالب‌ها غالبا نیاز به عملیات ثانویه وجود داشته و پرداخت سطح قطعات امکان‌پذیر نمی‌باشد. 
  • قطعات تولید شده توسط فرآیند ریخته گری از مقاومت کمتری در برابر آهنگری برخوردار می‌باشند. 
  • در قطعات تولید شده توسط این فرآیند، امکان بروز عیب و نقص وجود دارد. 

قالب ریخته گری چیست؟

قالب‌های ریخته گری قالب‌هایی هستند که در فرآیند ریخته گری مورد استفاده قرار گرفته و انواع مختلفی دارند؛ که نوع مورد استفاده آن‌ها به جنس و نوع قطعه نهایی بستگی دارد.

قالب‌های موقت ریخته گری، با استفاده از چه موادی ساخته می‌شوند؟

در تولید و ساخت قالب‌های موقت ریخته گری از مواد اولیه ماسه، گچ و یا سرامیک استفاده می‌شود.

بهترین قالب ریخته گری کدام است؟

غالبا قالب‌های ریخته گری متناسب با نوع و جنس قطعه نهایی معرفی می‌شوند. اما می‌توان گفت متداول‌ترین نوع قالب‌های ریخته گری که امروزه در ساخت قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، قالب‌های موقت ماسه‌ای هستند.

برای ریخته گری قطعات چدنی از چه قالبی استفاده می‌شود؟

قالب‌های دائمی ‌بهترین گزینه برای ریخته گری قطعات چدنی هستند. جنس قالب‌های دائمی‌ غالبا از فلزاتی اعم از آلومینیوم و گرافیت می‌باشد که برخلاف قالب‌های موقت، می‌توانند مجددا در ساخت سایر قطعات مورد استفاده قرار بگیرند. 

بهترین روش ساخت قالب ریخته گری کدام است؟

ساخت قالب‌های ریخته گری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بهترین و متداول‌ترین روش در ساخت قالب‌های ریخته گری روش قالب‌های دایکاست است.

جمع بندی انواع قالب ریخته گری

همانطور که خواندید، قالب‌های ریخته گری انواع مختلفی دارند که استفاده از آن‌ها به قطعه تولید شده نهایی بستگی دارد. این قالب‌ها در انواع گوناگون و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند. اگر قالب با دقت و مهارت طراحی شده و ساخت آن توسط دستگاه‌های مدرن و پیشرفته انجام شود، شکل‌پذیری و کیفیت قطعه نهایی بالاتر خواهد بود؛ زیرا همانطور که احتمالا می‌دانید، کوچک‌ترین خطا در تولید یک قطعه می‌تواند باعث هزینه‌های جانبی شده و یا طول و دوام قطعه را کاهش دهد.

 امروزه، قالب‌های ریخته گری با استفاده از بهترین متریال‌ها ساخته می‌شوند و به طور متعدد در آزمایشگاه‌های مکانیکی تحت تست‌های گوناگون قرار می‌گیرند تا کیفیت آن‌ها تضمین شود. تنها در این‌صورت است که می‌توان قطعات و محصولات مختلف را با استفاده از این قالب‌ها با بهترین کیفیت تولید کرد.

برای دریافت مشاوره، ایده پردازی و طراحی انواع قطعات و به کارگیری صحیح همراه مشاوره و ضمانت خدمات، بدون شک فبرینو یکی از پیشنهادات است. این گروه ساخت و طراحی با در نظر گرفتن نظریات مشتریان و استانداردهای جهانی با کیفیت بالا، قطعات مورد نیاز را از طراحی تا به اجرا انجام می دهد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

1 نظر
  1. علی جوادی می گوید

    خیلی ممنون از مطلب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.